1 mei 2016- richting Brecy

1 mei 2016 - Brécy, Frankrijk

Om 5 uur in de ochtend zijn we al wakker. Voorbereidingen treffen voor onze eerste echte loopdag. Het is nog droog deze morgen. Vanochtend was het zonnig en behoorlijk fris. Om 7.15 zaten we aan de koffie/thee bij een lokale bar, dit doen alle fransen. Het is vandaag 1 mei, dag van de arbeid en in Frankrijk dag van de petit fleur. Lelietjes van Dalen in een trosje van 3 stuks die € 5,- kosten gaan als broodjes over de toonbank. Bij de bakker een gesneden brood gekocht. Om 8 uur ging de kruidenier open waar we water hebben ingeslagen. Daarna op stap. De ochtenddauw was nat en de paden modderig. Daarom zijn we lekker over de weg gaan lopen het eerste stuk. Niet de originele route, wel zo lekker en de plaatsen kruisen elkaar met de route. Om half 11 bij een Coyy en cola tje gedronken. We hebben er al 10 kilometer opzitten, het loopt lekker. Tuurlijk voel je de rugzak, dat hoort er bij. We konden weer via de weg doorlopen naar Baugy. De zon scheen volop hoewel het ook nog fris was. Baugy was op 20 kilometer. Onderweg lekker tomaatjes gegeten met het peper/zoutmixje van Marjorie. Van niets weet ze nog iets lekkers te maken! In Baugy kregen we kir aangeboden in een feestzaal. Dat slaan we niet af toch? Een lekker stuk worst erbij en we konden verder. De volgende plek was Villabon, op 25 kilometer. Hier hebben we weer een cola genomen, als het heet is dan is een oude cola best lekker op je maag. En dat je daar hard van gaat boeren maakt toch helemaal niet uit? We besloten door te lopen naar Brecy. Deze gemeente heeft een gite municipal, oftewel een speciale pelgrimsopvang. Gratis onderdak dus. De sleutel konden we ophalen bij een bar/restaurant waar het behoorlijk druk was met lelijke, vieze lokale fransen waarvan velen waarschijnlijk de tandarts rekening niet konden betalen. Althans die indruk kreeg je als je naar het gebit keek. De eigenaresse was een onvriendelijke vrouw en snauwde ons af. Waarschijnlijk niet zo bedoeld maar ze toonde geen begrip dat we geen frans spraken. (alsof de fransen zulke talenknobbels hebben) Voor het fatsoen hebben we er een biertje/wijntje besteld, en je raad het al: Het bier was gewoonweg niet lekker. Dat zal je me niet snel horen zeggen. Bij het afrekenen was de vrouw nog steeds onaardig. O ja, we konden er wel eten voor 7 uur s' avonds. Nou dacht het niet hé....De keuken zag er ook niet schoon uit, daar gaan wij onze euro's niet aan uitgeven. Bij de bakker een brood gekocht met een flesje wijn. Zodoende aten we deze avond brood met paté

Gelopen afstand deze dag van de arbeid: 31,5 kilometer