2 mei 2016 - van Brecy naar Bourges

2 mei 2016 - Bourges, Frankrijk

We hebben goed geslapen (moe zeker) in deze gite pellerin en om half 8 vertrokken we met een zonnetje in de rug. Bij het afgeven van de sleutel was de vrouw nu wel vriendelijk. De eerste 6 kilometer hebben we lekker over de weg gelopen. Marjorie heeft een wekkertje ingesteld op haar mobiel die om de 2 uur afgaat zodat we dan een pauze inlassen. Effectief loop je dan ca. 1,5 uur. Vandaag lopen we richting Bourges, een middelgrote stad. Van verre zie je de kathedraal waar je naar toe loopt. Heel leuk, alleen komt dat ding maar niet dichterbij, zo lijkt het. Hemelsbreed kan je echt ver kijken en met de auto ben je er zo maar heuvel op in de volle zon met een rugzak van 13 kilo valt het soms niet mee. We eten brood met ansjovis (lekker zout), een tomaatje met peper, een banaantje en bonen. Goed, gezond en voedzame brandstof die je motortje in beweging houdt. Vlak voor Bourges hebben ze een nieuwe rondweg gemaakt. Je komt daar aanlopen en ziet dat je 100 meter rechtdoor moet. Het kan echter niet, er loopt een drukke rondweg door en je ziet dat je moet omlopen. In de brandende zon moet je dan 600 meter naar rechts, een bruggetje over en dan 600 meter naar links lopen. In totaal ben je nog geen 100 meter opgeschoten. Weet je hoe dat voelt? Dit is nu typisch een mentaal obstakel. Je weet dat je meer dan een kilometer gelopen hebt, toch ben je maar 100 meter verder! En dat over een ruig grof stenen pad waar je voeten over de grove stenen wegslippen. Eindelijk komen we in de Bourges aan en bij de 1e de beste resto hebben we een koude cola gedronken. De winkels eromheen waren dicht, in Frankrijk zijn de winkels op maandag dicht. We liepen verder de stad in. In het centrum waren terrassen die vol zaten dus daar wilden we lunchen. Non, la cuisine est fermé. Wat? We hebben honger, we willen eten! Nee hoor, een drankje kon je nog krijgen en dat was het dan. Dan maar naar de enorm grote kathedraal van Bourges. Wat een gebouw zeg! We hebben kaarsjes gebrand voor onze dierbaren en stempels gehaald. Toch vreemd, loop je in een moderne stad vol moderne winkels, maar alles potdicht. Gelukkig was de VVV open. Omdat we goede ervaringen hebben met Ibis Budget vroegen we waar die zat en hoe we er konden komen. Het is maar 2 kilometer. Dat kunnen we nog wel belopen. Maar ach, de fransen kunnen echt geen afstand inschatten. We liepen en we liepen en het hield maar niet op. We wilden het al opgeven maar een app op mijn telefoon gaf aan dat er inderdaad ergens een Ibis moest zijn. Na bijna 6 kilometer in de volle zon gelopen te hebben kwamen we bij Ibis Budget aan. Kamer geboekt, even lekker douchen en op zoek naar een restaurant. In het volgende dorp, ca 1 kilometer verderop is een restaurant aldus de receptioniste. Dus wij weer gaan lopen en er weer achter komen dat 1 kilometer op gevoel ruim 3 kilometer in het echt is. GRRRRR...gelukkig reed er een bus voorbij waar we snel in doken zodat we de laatste kilometer uitgeteld in de bus lagen. Bij een supermarkt inkopen gedaan en op zoek naar het restaurant. Maar ja, nog steeds maandag dus ook hier gesloten. We hadden al 2 dagen brood gegeten, nu wilde ik wel echt eten hoor! Terug naar Ibis en daarnaast bij een Novotel konden we eten krijgen. Hier hebben we goed en lekker gegeten. Een biertje 5 euro, een wijntje 6 euro. Marjorie werd er heel sjaggie van want zij moest afrekenen.

Gelopen afstand : 28 kilometer