5 mei 2016 - 55 jaar - Chateauroux / Velles

5 mei 2016 - Velles, Frankrijk

Jarig! Op 5-5 ben ik 55 geworden. We slapen uit en gaan eerst lekker koffie/thee drinken met gebak. Echt gebak zoals wij kennen dat heeft Frankrijk niet. Ik wil slagroom (opgegroeid naast bakker Bom die heerlijke slagroom maakte) maar dat is hier niet. In een koffietentje bestelde Marjorie koffie/thee en ik mijn gebakje. Ga maar vast ergens zitten. Ok, dat doe ik. Heeft die lieve schat in Nederland 2 x 5 kaarsjes gekocht, dus ze komt lang zal ze leven zingend aanlopen met 2 brandende kaarsjes op het gebak. Ik vond het zo lief, was er even van ontdaan want dat verwacht je eigenlijk niet. Ze weet me na 30 jaar nog steeds te verrassen, dat is toch prachtig? Ook mijn dochters hadden me met z'n allen gefeliciteerd en veel familie en vrienden, waarvoor allen hartelijk dank. Na uit gecheckt te zijn konden we de stad uitlopen. De geplande afstand vandaag is maar 23 kilometer. O ja, het is ook Hemelvaart wat betekend dat in Frankrijk bijna alles weer potdicht blijkt te zitten. De route liep vandaag vooral door bos en er was weinig hoogte verschil. Het was wel weer bloedheet en ik had last van mijn armen. We lopen volgens ons pauze schema en dat gaat heel goed. Het is ook heel gezellig met zijn twee, soms kletsen we over van alles en nog wat, soms zijn we stil en lopen we achter elkaar om weer over van alles en iedereen te kletsen. Heel leuk en totaal niet saai. Velles is ons eindpunt vandaag, ook daar is een refuge pellerin, oftewel gratis slapen. In Velles aangekomen liepen we langs het voetbalveld waar een wedstrijd was en een soort kantine waar we een heerlijk koud biertje namen. Daarna het dorp in voor onze slaapplaats, onze gite pellerin. De sleutel was nergens te bekennen. Hoe komen we hier binnen? Niemand in de buurt om ernaar te vragen en 3 winkels die het dorp heeft zijn vanwege Hemelvaart dicht. Er kwam een oud vrouwtje aan gesjokt met een blinde man die met zijn stok waaraan een balletje zat probeerde de weg te vinden. Een laag tempo maar het lukte hem wel. Het leek net of de vrouw deze blinde man aan het uitlaten was. Ze kwamen langzaam naar ons toe gelopen en Marjorie wachtte geduldig tot ze bij ons kwamen en vroeg ze of ze ons konden helpen met het vinden van de sleutel. Nee, dat wisten ze niet maar zowel de oude vrouw als de blinde man bleken ons wel te willen helpen. Of we mee wilden lopen naar mensen die het zouden weten? Zo liep de blinde man met zijn stok langzaam voorop, af en toe gecorrigeerd door de vrouw die Oui of Non of a couche / a droite tegen hem zei en daarachter wij. Zonder rugzak want die hadden we afgedaan bij de refuge. De blinde man hield zijn hoofd schuin zodat hij goed naar zijn stok kon luisteren en alles wat het balletje aanraakte leek hij met zijn gehoor te bestuderen.Heel bijzonder om te zien. Zo werden we naar mme Aucante gebracht. Deze lieve oudere vrouw luisterde naar ons verhaal en probeerde met haar net zo lieve man een oplossing te zoeken. Ze ging voor ons bellen. De man legde me uit dat het vandaag een speciale dag was, een feestdag en dat kon ik volkomen  beamen. Ik had onze papieren wel meegenomen en liet hem zien dat het inderdaad een speciale dag was waarbij ik wees op mijn geboortedatum. Zijn ogen lachten, dit vond hij prachtig! Deze mensen vangen pelgrims op maar ze zaten vol, ze hadden geen plek. Ze probeerden wel om elders een plek te regelen wat ze uiteindelijk ook lukte. We konden wel voor € 10,- p.p. blijven eten maar daarna moesten we naar een gite lopen, ca 6 kilometer verder. We besloten van dit aanbod gebruik te maken en gingen onze rugzakken ophalen. Terwijl we er wegliepen kwam er een grote groep wandelaars aanlopen die daar waarschijnlijk zouden overnachten. Toen we met de rugzakken terugkwamen waren de plannen gewijzigd. De oude man had met de groep wandelaars gesproken en gezamenlijk hebben ze besloten voor ons ruimte te maken zodat wij er ook konden slapen! Wat was dit fijn, en dat op mijn verjaardag. We zaten met 11 fransen en 1 duitse vrouw heerlijk te tafelen. De franse groep kwam uit Parijs en deze mensen konden goed engels spreken. Het werd een hele gezellige avond waarbij we enorm gelachen hebben. Toch nog een feestje op m'n verjaardag!

Gelopen afstand: 23 kilometer