De eerste stap op weg naar Santiago de Compostella

21 september 2014

Mijn vader is drie keer naar Santiago gefietst. De laatste keer in 2007, op 75 jarige leeftijd. Hij had nog wel vijf keer willen fietsen, echter eind 2007 moest hij een kleine ingreep ondergaan. Die kleine ingreep escaleerde en resulteerde in 38 dagen Intensive Care waar hij uiteindelijk eind 2007 overleden is.

Santiago is vanaf dat moment een onbewust onderdeel van ons leven geweest. We hebben 3 dochters, waarvan de jongste inmiddels 18 is. Die zitten echt niet meer op ons te wachten. Als ouders kom je dan in een soort vacuum terecht. Deze zomer hebben we besloten om naar Santiago te gaan lopen, het idee in eerste instantie was om vanuit St. Jean Pied de Port te gaan. Toen ik dat aan Marjorie vertelde zei ze gelijk: Oh, wat leuk, dat wil ik ook  maar dan wel vanuit de voordeur...

Het zaadje was gepland...geen wandelervaring, niets...Marjorie wel, die loopt graag. Regelmatig loopt ze naar het werk en weer terug. Gewoon voor het plezier. De volgende stap was schoenen kopen. Bij Bever sport kregen we de juiste informatie. Wanneer gaan jullie dan trainen vroegen ze ons? Niet, we starten gewoon.

Na een bezoek in Utrecht bij het genootschap alwaar we ons ingeschreven hebben besloten we om de zondag daarop te gaan starten. 21 september 2014 zou onze startdatum zijn.

We begonnen te lopen om 9.00 uur in de ochtend. Vanuit Houten, door t Goy bij Beusichem de Lek over. In Beusichem kopje koffie gedronken en vandaar uit door via Zoelmond, Asch naar Buren. In Buren hebben we het pad gekruist zoals beschreven staat. Via Buurmalsen naar Geldermalsen gelopen, eindpunt bij de kerk. Toen moesten we nog 2 kilometer lopen naar de trein (terug naar Houten). Die laatste kilometer was ontzettend zwaar. Met de trein terug naar Houten en moe maar voldaan thuis gekomen. Wat is een wijntje / biertje dan lekker zeg! En verdiend....

Volgende route wordt van Geldermalsen naar Zaltbommel (in verband met tijd wordt dit een korte route...)

De eerste stap is gezet...Het einddoel is Santiago, echter het hoofddoel is de weg ernaar toe, de reis en alles wat ermee te maken heeft. Its the yourney, not the destination.