30 april-Epernay

30 april 2015 - Hautvillers, Frankrijk

Om half 7 zaten we aan het ontbijt in de jeugdherberg te Reims. Rond 7 uur konden we vertrekken. Jan was ook al op en zat buiten een sigaret te roken. Zo konden we elkaar nog gedag zeggen. Hij loopt aan een stuk door tot begin juli. Lekker hoor, als je het zo kan doen. Dan kom je echt los van alle onbelangrijke belangrijke zaken.

We hebben goed materiaal waar we veel plezier van hebben. De stokken zijn een echte aanrader, de rugzakken die we gekocht hebben zijn goed, praktisch en degelijk en we kunnen alles meenemen wat we nodig hebben.

Vandaag begon het al vroeg te regenen. Marjorie had een zeurende knie dus die nam op voorhand een aspirientje. Na ongeveer 4 kilometer liepen we Reims uit en stapten we de champagnestreek in. Hier wordt de wijn gemaakt die duur verkocht wordt en over de hele wereld beroemd is. Dat is ook wel te zien aan de huizen, de auto´s, de schuren etc. Toch moet ook hier op het land gewerkt worden.

De regen zorgde ervoor dat het ook kouder werd en het regende ook flink. Dat maakte het niet echt prettig maar ook dat hoort erbij. Na ongeveer 10 kilometer konden we een kopje koffie drinken en onze kletsnatte rugzakken even op de grond zetten. Wat is koffie en thee lekker als je nat en koud bent.

Hierna begon de ellende...een enorme steile klim om een bos in te komen. Hier zou Daniel met zijn karretje onmogelijk door kunnen komen, het koste ons al enorm veel moeite. Marjorie begon last van haar knie te krijgen, we moesten nog 15 kilometer!  Langzaam sjokten we verder, weinig pratend, ieder zwoegend met zijn gedachte. Toch hebben we genoten van deze zware helling. Eenmaal boven volgde een pad met keien die weer naar beneden leidde.

Na een aantal kilometers naderden we het dorp Germaine. Hier wilde ik even stoppen maar dat kon Marjorie niet, die moest doorlopen en begon te trekken met haar been. Dit was niet meer gewoon lopen, dit was lopen met pijn. We hebben bij een overkapping een half uurtje rust genomen, zeiknat van de regen zodat we ons op de laatste 8 kilometer van vandaag konden voorbereiden.

Dat de laatste loodjes zwaar zijn zou blijken...We konden ongeveer een kilometer een steile weg volgen en daarna mochten we het bos weer in. Dit was niet te doen. Hier werd gewerkt door bosarbeiders die met zwaar materiaal bomen weg slepen. Er waren enorme modderpaden die door de regen superzwaar te belopen zijn. Kijk maar naar de foto dan snap je het direct. Marjorie liep langzaam want ze kon bijna niet meer maar we moesten door omdat er gewoonweg niets was. Dit was echt afzien voor haar.

Na een uur ploeteren liepen we dit zware bos uit. We kwamen aan bij Bellevue, zo genoemd omdat je een prachtig uitzicht heb op de champagne stad bij uitstek, Epernay. We waren nu helemaal verkleumd. Voor ons lag het dorpje waar de gite was, hiervoor moesten we een behoorlijk steile heuvel afdalen. We zijn van ellende dwars door een champagne gaard gelopen, dat zal de boer niet leuk hebben gevonden. Kletsnat en verkleumd kwamen we bij de gite. Het duurde ruim een uur voordat we weer een beetje mens werden. We sliepen al voor 9 uur en werden de volgende dag om 6 uur wakker.

gelopen afstand vandaag..24,7 kilometer