14/15/16 november...3 dagen on route

16 november 2014 - Scherpenheuvel-Zichem, België

Vrijdagochtend kwart voor 6 zaten we in de auto richting Hulsen - Balen. Om kwart voor 8 kwamen we aan op onze vorige eindbestemming en konden we starten met lopen. Het was net licht. Veel Belgen hebben rolluiken voor de ramen, de huizen zien er onbewoond uit. Door allerlei straatjes liepen we richting de rivier De Grote Nete die we een aantal kilometers zouden volgen. Prachtig gelopen langs deze rivier, ongeveer 8 kilometer. Tot het Albert Kanaal. Die moesten we oversteken zodat we in het plaatsje Stelen kwamen.

We hadden nu ca 3 uur gewandeld en wilden wel een kopje thee/koffie nemen. Maar er was niets, geen enkel cafe dat open was. Dus maar buiten op een bankje een broodje gegeten. Na 15 min. weer doorgelopen, richting de Abdij van Tongerlo. In de verte kon je de abdij al zien...Prachtig uitzicht om naar toe te lopen. Een enorme Abdij met heel veel gebouwen, de foto's zeggen niet alles. De winkel van de Abdij was gesloten en ook daar konden we niets drinken.

Gelukkig konden we wel een stempel krijgen. We hadden nog een flink stuk te gaan dus zijn we niet lang gebleven. Door een oude lindenlaan met enorme bomen uit de 17e eeuw weer verder getrokken. We hadden honger en wilden echt wat eten en even rusten. Pas na 4 kilometer konden we even warm zitten. De koffie/thee en de soep smaakten heeeeerlijk...We hadden nog 8 kilometer te gaan en dus stapten we weer snel op.

De route is steeds prachtig, door bossen, weilanden en heidevelden. De Kempen is een mooi gebied om te doorkruisen. We moesten nog 2 kilometer door het bos lopen en het was al over 4. Het begon te regenen. Omdat we niet precies wisten hoever de abdij van Averbode nog was verhoogden we het tempo een beetje. Want door het donker in een bos lopen, door modderpaden en in de regen is natuurlijk geen pretje.

Om kwart voor 5 stapten we in de schemer door de poorten van de abdij. Hier zouden we overnachten. De gastenpater vroeg ons of we gereserveerd hadden. Ja toch? Wat blijkt: we hebben per abuis de reservering in Tongerlo gemaakt, we stonden nu in Averbode...Ohhh...nee toch...Maar t maakte niet uit, hij had plek en we konden wel blijven. We zeiden dat we de auto nog met de bus wilden ophalen en nadat hij gevraagd had waar de auto stond, zei hij: Ik breng jullie eerst naar het gastenverblijf, daarna breng ik jullie naar de auto...wow...we stonden versteld van deze enorme vriendelijkheid.

De gastenkamers waren spic en span, met een prachtige badkamer erbij. En dat allemaal in een abdij van eeuwen oud. Om 9 uur moet je binnen zijn en om half 11 moet je stil zijn. We zijn de auto gaan halen, hebben ergens gegeten en een drankje genomen en waren voor 9 uur binnen. We waren zo moe dat we om kwart over 9 in slaap zijn gevallen.

Zaterdag om half 8 was de ochtendmis. Uit respect zijn we daar naartoe gegaan. Een prachtig gezongen mis door ca. 30 paters, allen in het wit werd opgedragen. Na de mis om kwart over 8 konden we ontbijten in het gastenverblijf. We zaten daar samen met een studente. Na het ontbijt zijn we vertrokken richting Scherpenheuvel, waar de O.L. Vrouwenbasiliek een waar bedevaartsoord is.

We hebben de basiliek bekeken en een paar foto's gemaakt. Het regende een beetje, de boeren paden waren nat en modderig. Prachtig om te ervaren daar doorheen te lopen. We liepen langs het treinstation van Zichem, waar ik een notitie van maakte. Er rijden weinig treinen in België en het OV is er ook niet zoals hier dus je moet allert blijven. Na Scherpenheuvel waren we door de Belgische Kempen heen wat direct te merken is. De zandgrond maakt plaats voor vette klei en het is er ook in een keer heuvelachtig. Ook het accent van de Belgen is anders, ze zijn bijna niet te verstaan.

Langs allerlei paden en landbouw weggetjes kwamen we uit in Diest, nog niet het eindpunt maar we vonden het welletjes. Door Diest gelopen naar het station waar volgens mij de bus naar Averbode zou gaan. Dat bleek niet het geval, Marjorie ging informeren en er bleek wel een trein te gaan naar Leuven die stopt in Zichem. Hé Zichem, daar liepen we s' morgens langs...Van het station Zichem naar de abdij in Averbode was nog 4 kilometer lopen. Moe kwamen we aan, maar we waren nog op tijd voor de avondmis. Daarna hebben we eerst nog een biertje gedronken in de gastenkamer van de abdij en zijn daarna nog even heerlijk gaan eten in een restaurant in de buurt. 8 uur waren we weer terug. Het is heerlijk stil in de abdij, een aanrader voor iedereen om zoiets een keer te doen. We zijn weer vroeg gaan slapen..

Zondag

Zondagmorgen om half 8 zaten we weer in de ochtendmis. Na de ochtendmis hebben we weer met de overige gasten ontbeten. We hebben Pater Theo bedankt voor zijn gastvrijheid en hebben afgerekend (doet u maar een bijdrage in een envelop) en hebben een stempel laten zetten in onze stempelkaart.  Daarna zijn we met de auto naar Diest vertrokken, naar onze vorige eindbestemming. De regenjas moest wel aan, het regende licht en zonder wordt je toch nat na verloop van tijd.

Vandaag zouden we een kort stukje lopen, we moesten daarna ook nog met de auto naar huis toch? Na weer een prachtig stuk lopen door natte drassige weilanden en door paden met Belgische kasseien kwamen we via paden door het bos in Kortenaken aan. Een kilometer lopen naar het centrum waar de bus langs komt. (de bus gaat om de 2 uur in die streek) Gelukkig kwam de bus na een half uurtje wachten. Met de bus terug naar Diest waar de auto stond. Eerst nog even iets gegeten en weer terug met de auto naar huis.

Afstand gelopen:

Vrijdag 34 kilometer, Zaterdag 24,6 kilometer, Zondag 12,5 kilometer

Een heerlijk lang weekend gewandeld, goed weer, prachtige natuur en een geweldige kloosterervaring rijker...

1. Neef Nico:
    20 november 2014
    Beste Nico en Marjorie,
    Schreef ome Arie een boek over hun reis naar Indonesie, jullie een blog over de reis naar Santiago. Leuk omdat te lezen. Nog niet ver van huis en al echt wat anders dan het Pieterpad. Ben benieuwd naar het volgende deel
    groetjes, neef Nico.
  2. Marjorie en Nico:
    22 november 2014
    Hoi Neef Nico,

Leuk dat je het gelezen hebt...wordt vervolgd..
    groet.
    Neef Nico / Marjorie
  3. Ab:
    22 november 2014
    Jongens, wat een prachtige belevenis! Jullie ervaren de kloosters aan den lijve, eerder reed je er misschien alleen langs....
    Leuk geschreven, het schrijverstalent zit jullie in het bloed.
    Ruim 70 km. in 1 weekend, geen blaren of begint het eelt al te groeien? Chapeau!!