13 mei 2016 - Flavignac

13 mei 2016 - Limoges, Frankrijk

Vandaag om 8 uur vertrokken vanuit St. Leonard de Noblat in de miezerige regen. De etappe gaat naar Limoges, een grote Franse stad in de Limousin. We begonnen met een zeer stijle afdaling via de weg, al snel gevolgd door een stijl pad omhoog vol modder en bezaaid met grote natte en gladde keien. We lopen weer op de GR. het bleef regenen, zwijgend lopen we achter elkaar. Stapje voor stapje, meter voor meter door de (nu wel) koude regen. Na ca. 10 kilometer liepen we door een gehucht en konden we even koffie/thee drinken. Kan je voorstellen hoe lekker dat is als je door kou en regen gelopen hebt en je krijgt een lekkere warme drank? Dat hadden we wel even nodig. Na een half uurtje gingen we weer verder door de regen, heuvel op, heuvel af. Ondanks het mooie landschap begint het gewoon saai te worden. Ook hier moet je met je psyche doorheen. Al ben je met zijn 2, je loopt toch echt alleen. Na het middag uur merkten we dat we dichter bij de stad komen. Huizen, meer huizen, de paden werden weggetjes, de weggetjes werden wegen, er kwamen steeds meer auto' s en langzaam liepen we de drukte van de stad in. Een wereld van verschil met het platteland. De enorme kathedraal van Limoges, op een heuvel gebouwd kan je op een heldere dag van veraf zien. Vandaag niet vanwege de miezerige regen. Ineens stonden we voor de grote kathedraal. Hij is prachtig, groot en er zijn allerlei nissen met beelden van heiligen. Na een dag van regen en kou, nat, moe en hongerig met een te zware rugzak om je schouders neem je dan eigenlijk te weinig tijd om van dit moois te genieten. We konden er ook geen stempel krijgen, dat stelt toch enigszins teleur. Daarna zijn we door de stad gesjokt op zoek naar het station en Ibis Budget. Deze keten bevalt ons heel goed, een schone kamer, een goede douche en schoon toilet voor een lage prijs. Heerlijk douchen en even rusten. Daarna retourtickets gekocht voor de terugreis die een week later gepland staat. Is dat maar vast geregeld. Als afsluiter hebben we heerlijk bij een chinees gegeten en een flesje wijn gekocht voor op de kamer. We vragen ons hardop af waarom we dit nog leuk vinden. Het mooie landschap, de heuvels, de blaffende honden onderweg, de lege oude boerderijen die je ziet, het komt soms je neus uit. Hoort dat er ook bij? Afijn, we zullen het ervaren, morgen is weer een nieuwe dag.

Gelopen afstand vandaag: 28 kilometer