zondagmorgen half 7...de wekker gaat

5 oktober 2014 - Zaltbommel, Nederland

De wekker ging vanmorgen om half 7. We hadden het uitgestippeld om de 1e trein vanuit Houten naar Zaltbommel te nemen waar we de vorige keer gestopt waren. Door de weeks gaat de wekker al om half 7, op zondag slaap je toch uit ofzo? Wij dus niet deze zondag. Het was nog donker buiten terwijl ik de broodjes aan het smeren was. Op de fiets naar het station en inchecken met behulp van de OV. De 1e trein uit Utrecht gaat om 7.23 uur. De trein zat vol met jongeren met verlopen koppies, waarschijnlijk rechtstreeks van het uitgaansleven met de 1e ochtendtrein naar huis. Daar zaten wij dan fris en fruitig tussen.

Station Zaltbommel, het begin van onze route. Gelopen naar de watertoren die we al snel uit de verte zagen. Achter de toren langs richting Bruchem volgens het boekje. Daar hebben we ons vergist in een afslag maar we wisten wel dat als we door zouden lopen we de route weer op zouden pakken. Mooie polderroute langs weer weilanden met paarden, pony's en mais...Het was vandaag nog goed weer, niet te warm en niet te koud. Via Bruchem doorgelopen naar Hedel. Daar kwamen we kerkgangers tegen van een gereformeerd geloof, allen keurig gekleed met mooie hoedjes. Leuk om te zien. Via Hedel langs water en langs een onderdeel van het leger waar ze met pontons bezig zijn. We liepen langs een mooi natuurgebied waar een stuk of 50 rotganzen aan het fourageren waren. Wat kom je die ganzen tegenwoordig toch veel tegen in Nederland. (Zijn ze eigenlijk beschermd)? Verderop zagen het eerste bordje van Den Bosch.

Overigens...wat rijden er veel wielrenners op zondag. Hele groepen mannen in flitsende pakken en idem zonnebrillen die keihard voorbij suizen. Bij t bordje Den Bosch ff een foto gemaakt. De route voerde ook door een echt arbeidersbuurtje met hele kleine huisjes. Echt een buurtje waar iedereen elkaar kent. Daarna liepen langs verschillende straten tot we langs de citadel in Den Bosch.liepen...langs het kruidhuis...(zo herkenbaar, lijkt wel een bunker) tot we bij  de Sint Jacobskerk kwamen.

Door de straten liepen carnavals stoeten met fanfare en mensen in carnavals kleding...Wat? op 5 oktober? Yep, het was namelijk...11 x 11 +11 afijn, reden voor de bosschenaren om gezellig met elkaar te zijn en een biertje te drinken. Ik heb helemaal niets met dat carnaval maar eerlijk is eerlijk, het zag er best gezellig uit als je een local bent..

Bij de St Jans kathedraal zouden we een stempel kunnen krijgen dus wij naar binnen. Bleek er een kerkdienst net gestart te zijn. Er stond een medewerker die vroeg wat we kwamen doen en toen we uitlegde dat we een stempel wilden vertelde hij dat we over een uur terug konden komen. (daar hadden we geen zin in..) dus wij de kerk uit en het gevraagd aan een andere medewerker die een poortje aan het afsluiten was. Deze (oude) man was wel bereid om ons te helpen maar helaas, we moesten toch bij de 1e medewerker zijn en die wilde echt niet helpen. Dus wij maar naar het centrum en ff lekker zitten met koffie en ...bossche bol natuurlijk. Na een uurtje weer terug naar de kerk waar de dienst over was en gelukkig konden we een mooie stempel krijgen. Van daaruit terug naar het station en met de trein terug naar huis, we hadden immers nog 2 feestjes, de verjaardag van de zoon van mn broer en de verjaardag van een vriendin van Marjorie.

Half 8 begonnen met lopen, ca 12 uur klaar met lopen.

Totale afstand gelopen deze dag: 21,2 km.