26 oktober 2014

26 oktober 2014 - Duizel, Nederland

Vanmorgen met de auto naar Best gereden, we zouden de bus van 9.01 nemen. Lijn 141 naar Spoordonk, onze vorige eindhalte. De bus kwam aanrijden, lijn 141 stond op de routeaanduiding. Wij de bus in en de bus vertrok na een paar minuten. We reden ca 15 min. en dachten allebei..huh...hebben we vorige keer geslapen? We wisten niet veel meer van de route. Tot ik Middelbeers zag op een bord. Gaat deze bus naar Spoordonk? Nee, dat is lijn 141, je zit in lijn 142...We zijn ingestapt in 141 maar ze wijzigden op het busstation in 142..Marjorie zei dat ze al zoiets dacht. Ze merkte op dat ze in de gaten had dat de bus 3 minuten eerder vertrok. We zijn uitgestapt tussen Oirschot en Middelbeers.

Naar Spoordonk lopen was ca 4 km, door naar Middelbeers ca. 2.5. Even getwijfeld wat te doen. Toch maar naar Middelbeers waar we de route weer oppakten. Heb wel 5 x gehoord dat ze het wist dat we fout zaten met de bus en vroeg me wat ik hierbij geleerd had...? (check check dubbel check...)

Door een prachtig natuurgebied met mooie bossen en vennen. In een bos was een enorm dik mostapijt, het voelde ontzettend zacht aan en was heel mooi groen om te zien. ff een foto maken. We liepen langs een smal pad waar geen fietsers konden komen, heerlijk rustig. Richting Vessem. Langs een stuk grasland was een brede strook met wilde bloemen die nog volop in bloei stonden, Dat verwacht je niet eind oktober. Marjorie houdt daar enorm van dus even foto maken van de mooie kleuren

Verderop stond bij een boerderij een enorm Belgisch Knol, van die echte werkpaarden. Zo enorm groot en gespierd, prachtig stond het paard rustig te kijken. Na een paar kilometer liepen we Vessem in, langs de Jacobshoeve die tuurlijk, het is zondag, gesloten was. Dan maar doorlopen naar t centrum en ff een bakkie koffie met gebak, een biertje (beerze biertje) en een soepje eten.

Daarna langs het infocentrum van Santiago wat ook gesloten is op zondag. Foto van routebordje (nog 2400 km) gemaakt en weer verder. De route liep vooral langs de kleine Beerze, een echt riviertje, wat je kan zien aan de kronkelige stroming. We hebben ca. 8 kilometer langs de kleine Beerze gelopen en kruisten daarbij de Via Monastica, ofwel de Belgische route richting Santiago.

Weer door een natuurgebied waar enorme runderen staan te grazen. Het was weer prachtig weer, we hebben even genoten op een bankje in de zon en een selfie gemaakt. Uiteindelijk zijn we in Duizel beland, waar we weer vlakbij de bushalte uitkwamen. Even wachten op de bus die ons van Duizel naar Eindhoven bracht, vandaar met de trein van Eindhoven naar Best waar de auto stond om naar huis te gaan. De volgende route is de laatste etappe voor ons in Nederland, die eindigt dan in Postel België.

Afstand vandaag gelopen: 20,1 kilometer