11 mei 2016 - Les Billanges

11 mei 2016 - Les Billanges, Frankrijk

Vandaag zijn we om 8 uur vertrokken nadat we eerst lekker uitgebreid hebben ontbeten met Roland en de Duitse vrouw. Vandaag zou een lange etappe worden en er was slecht weer voorspeld. Om 9 uur liepen we door het eerste dorp 5 kilometer verdr. We hadden een behoorlijk tempo. Vanaf dit dorp zou de weg voornamelijk stijgen, vandaag zouden we op 700 meter hoogte lopen. Het begon te regenen. Dan loop je stapje voor stapje in de regen de heuvel op, alleen in gedachten verzonken. Na een paar bochten door het bos zagen we tegen de heuvelruggen aan zo'n prachtig pallet aan groene kleuren, licht, donker, alles door elkaar, we werden er stil van. Wat is dit toch mooi en wat genieten we hiervan. Dat is een van de redenen waarvoor we dit doen, de natuur kan zo overweldigend mooi zijn. We gaan er te vaak aan voorbij. We praten over van alles en nog wat, sjokken achter elkaar aan en lachen om allerlei stomme en leuke dingen. We eten gezond en drinken veel water, dat is ook nodig. Het duurde lang voordat we boven de heuvel waren. Up hill slow, down hill fast...Op de top van St. Goussad konden we even koffie/thee drinken. Op advies van ons vorige adres kon je hier van de route afwijken om zo 15 kilometer verderop in Les Billanges uit te komen. We hadden er al 14,5 opzitten en waren behoorlijk nat van de regen. Gelukkig ging het voornamelijk heuvel af dus de eerste kilometers liepen we heel snel. Om de 1,5 stopten we om even te rusten en iets te eten. Maar de regen zorgt ervoor dat de pauzes kort zijn, even lekker zitten in de regen is er niet bij. In de verte kwamen donkere wolken onze kant op en we kregen hieruit een flinke bui regen over ons heen. Zeiknat waren we. Gelukkig droogt onze hi-tech kleding snel dus heb je er niet veel last van want het is niet koud. We zouden overnachten in Les Billanges bij een bijzonder aardige, artistieke Franse vrouw die heel vrolijk is en een heel eigen leven leidt. Ze heeft haar pelgimshuis op haar manier ingericht, volledig volgens het "geen planning principe". Dit resulteert in een aparte en eigenzinnige inrichting. We hebben gezellig met haar gekletst en gelachen. Omdat ze graag Nederlands wilde leren hebben we haar op z'n Utrechts geleerd te zeggen: Lekker Bakkie Jochie? Ze heeft dit fonetisch opgeschreven en het wel 10 keer geoefend. Er was een grote open haard in het pand en Marjorie ging de haard aansteken. Het duurde even voor het warm werd en de haard goed op gang kwam, maar Marjorie bleef blazen en houtjes toevoegen ze heeft hier talent voor want de grote kamer werd heerlijk warm.

In de avond een glaasje wijn gedronken bij de open haard en daarna lekker slapen.

Gelopen afstand vandaag: 34 kilometer