8 mei 2016 - Crozant

8 mei 2016 - Crozant, Frankrijk

Vandaag stonden we vroeg op en vertrokken we met een koud zonnetje om half 8. We hebben het eerste stuk over de weg gelopen. Als je Gargilesse uitloopt heb je een prachtig uitzicht op het kasteel. Op de foto zie je niet hoe mooi het echt is maar krijg je er wel een indruk van. Na 5 kilometer konden we bij een bakker een brood kopen. De volgende stop was weer 5 kilometer verder. Hier konden we een kop koffie/thee drinken. We hadden wifi waardoor we weer even contact konden zoeken met Maggy en Jane. Alles gaat prima thuis. Daarna contact met Ab, Joep en Peter die op de Liberator onderweg naar de Superrally in Spanje zijn. Ze stonden in Bourges, op ca 80 kilometer afstand. Na de pauze liepen we door ruiger terrein, meer heuvels, meer stenen en keien op de paden, meer modder. We klimmen en dalen veel wat de nodige energie kost. De afstand vandaag is maar 19 kilometer maar door het grote hoogteverschil voel je dat wel. Het dal in van de Creuze en daarna weer zeer stijl omhoog. Eindelijk zien we, vlak voor Crozant een restaurant bij de ruïne van het kasteel. Moe en bezweet met de rugzak nog om komen we in het volle restaurant binnen en vragen we een tafel om te lunchen. Non monsieur, la cuisine est fermé. Wat fermé? Het zit bomvol etende mensen, ga me niet vertellen dat je gesloten bent. Hij brabbelde wat over de soleil en dat er niet meer besteld kon worden. Ik had me toch een honger en keek hem toch wel zeer onvriendelijk en doordringend aan en kon het daarna niet laten om in gewoon Nederlands te zeggen dat ik het een stom land vindt vol met arrogante non-chalante varkens. Hij had in de gaten dat er iets niet helemaal lekker zat en bood ons een glas koud tap-water aan. Die hebben we gedronken want het was heet en gefrustreerd liepen we weg. Oh wat wilde ik toch graag een steen door de ruit gooien. Marjorie blijft rustig en kalm en ik loop er maar over door te mopperen. Ze leven echt nog in de vorige eeuw op het platteland. We moesten nog een stuk klimmen en liepen naar het dorp. De sleutel van de gite pelerin konden we ophalen bij een lokaal café waar ze naast een biertje ook een bord patat serveerden.

De gite is goed, 6 bedden, 3 douches, toilet, een koelkast en kookgelegenheid. We zijn vandaag de enige gasten. We konden in een ander restaurant voor € 6,- een pelgrimsmenu eten. Dat was weer een waar feest. Bij L' Auberge de la Valle stapten we om iets over 7 binnen. We waren op dat moment de enige gasten, de eigenaar vroeg ons plaats te nemen in het café in plaats van het restaurant. Hij liet ons de menukaart zien en vertelde lachend dat zijn menu's voor ons te duur zijn. We kregen een heerlijk voedzame maaltijd met een lekker glas bier/wijn. Marjorie had een biologische maaltijdsoep met kaasjes en gebakken broodjes, ik had een stuk vlees met aardappeltjes en groente. Marjorie at niet alles op, de broodjes en kaasjes werden in servetjes ingepakt en meegenomen voor de volgende dag, de eigenaar vond het prima.

De vrolijke eigenaar die een kok met passie voor koken is, vertelde dat de gasten in het restaurant die later zouden komen ongeveer € 100,- per stel betalen. Wij eten voor kostprijs, zij betalen de hoofdprijs vertelde hij gewoon lachend. We lachten met hem mee. Na afscheid te hebben genomen liepen we terug naar onze gite en konden we gaan slapen.

Gelopen afstand vandaag: 19 kilometer